‘Maar, hoe dan?’ iWink inspireert marcomprofessionals in de zorg met seminar

‘Maar, hoe dan?’ iWink inspireert marcomprofessionals in de zorg met seminar

Er gebeurt veel in de zorg, zo ook op het gebied van digitale communicatie. Toch ontstaan er vele vragen bij marketing- en communicatieprofessionals in de zorgsector. Om deze vragen te beantwoorden en tevens deze professionals bij elkaar te brengen, organiseerde iWink op 1 februari het ‘Maar, hoe dan’-seminar. Wij hebben in samenwerking met het internetbureau het concept en de realisatie verzorgd.

iWink als organisatie

iWink is een full service internetbureau voor de realisatie van websites, webapplicaties en intranetten. De beste projecten opleveren, de beste service verlenen en dat alles met heel veel plezier! Daar gaat iWink voor.

iWink heeft meerdere klanten in de zorg. In deze branche gebeurt veel, ook omtrent digitale communicatie. Zij spreken veel marketing- en communicatieprofessionals en horen regelmatig hetzelfde als het gaat om communicatietrajecten in de zorg; ‘Communicatieplan: check, hoe nu verder?’ ‘Hoe krijg ik mijn team mee?’ ‘Hoe zit het met de privacy van patiënten?’ ‘Hoe ga ik van theorie, naar actie?’

Het ‘Maar, hoe dan’-seminar

iWink wilde graag marketing- en communicatieprofessionals in de zorg uit Noord-Nederland samenbrengen, inspireren én activeren. Zo ontstond al snel de organisatie van het seminar. Om als marketingcommunicatieprofessional gratis toegang te krijgen, kon je je aanmelden met jouw persoonlijke Hoe-vraag. Deze vragen werden vervolgens tijdens het seminar beantwoord. Het bijwonen hiervan was dus niet alleen ‘leuk’, maar ook heel leerzaam: iedereen kon gelijk aan de slag om een antwoord te vinden op zijn of haar eigen Hoe-vraag. Tegelijk kwam je in contact met andere marketingcommunicatieprofessionals uit de zorg.

“Het was een topdag met klanten en andere relaties uit de zorgbranche! Alle vooraf gestelde doelstellingen van het seminar hebben we behaald. En op een van die doelstellingen (er zelf zo min mogelijk stress van hebben) heeft De Goede Gastvrouw een hele grote positieve invloed gehad. Dat samen met de creatieve en organisatorische input maakt dat een dag als deze zo goed kan verlopen. We kloppen zeker weer bij ze aan!”
– Jurriaan Wentink, directeur iWink

'Maar, hoe dan'-seminar

Welkom bij het ‘Maar, hoe dan’-seminar.

Plan van aanpak

Samen met iWink lieten we onze hersens kraken voor het concept van het seminar. Het begon allemaal met de doelstelling van iWink. Het internetbureau wilde de doelgroep, marketing- en communicatieprofessionals uit de zorgsector in Noord-Nederland, na het seminar naar huis laten gaan met genoeg opgedane inspiratie en verkregen handvatten om binnen hun eigen organisatie stappen te ondernemen.

Om de doelgroep hier zo goed mogelijk mee te helpen, bedachten we de Hoe-vraag. Wanneer de doelgroep zelf vertelt wat het vraagstuk is, kan er concreet antwoord gegeven worden. Onderwerpen die vaak voorbij kwamen bij de Hoe-vragen waren privacy en veiligheid en het digitaliseren. Dit zijn enkele voorbeelden:

  • Hoe digitaal zijn 65+’ers? Hoe bereiken we zorgmedewerkers die geen eigen device hebben en weinig tot niet met de computer werken?
  • Hoe krijg ik medewerkers zo ver dat ze durven te bloggen/vloggen waarbij ze rekening houden met privacy van de cliënt?
  • Hoe helpen we de bewoners om straks in onze nieuwe locatie steeds meer digitaal te communiceren? En wat zijn de oplossingen voor mensen met slecht zicht, die niet meer vanaf een beeldscherm kunnen lezen?
  • Wij willen steeds meer digitaal communiceren met onze doelgroepen. Mijn vraag is dan hoe digitaal is mijn doelgroep (ouderen, verwanten gehandicapten, jongeren met een licht verstandelijke beperking). En is het verantwoord grotendeels over te stappen op digitaal?

Het seminar was ook een middag waar ervaringen gedeeld werden, waar gelijkgestemden konden sparren met elkaar en nieuwe contacten opgedaan werden. In één woord; inspirerend! Dagvoorzitter van het seminar was onze eigen Evelien Bouma. Met kennis, plezier en humor maakte zij er een soepel lopend geheel van.

Landingspagina waar genodigden zich konden aanmelden met hun Hoe-vraag.

Informeren, activeren en inspireren

Op 1 februari was het zover: hét seminar met nieuwe kennis, contacten en ervaringen voor digitale communicatie in de zorg. Zo’n vijftig marketing- en communicatieprofessionals in de zorgsector waren aanwezig. Bij het ontvangst op het kantoor van iWink werden de gasten opgewacht met een hapje en een drankje (en natuurlijk een badge met daarop hun naam én zelf gestelde Hoe-vraag, ontworpen door iWink zelf).

'Maar, hoe dan'-seminar - badges

Enkele badges.

Na een kort welkomstwoord was het tijd voor de lezing van niemand minder dan Jan van Setten. Als expert in gedragsverandering, klantgerichtheid en (persoonlijk) leiderschap was Jan de perfecte professional om inzicht te geven in hoe je mensen het best meeneemt in verandering. Op hilarische wijze hield hij de gasten geboeid en zette hen aan het denken.

'Maar, hoe dan'-seminar - De Goede Gastvrouw

Jan van Setten.

Hierna volgde het interactieve gedeelte waarbij de Hoe-vragen centraal stonden. De gasten werden verdeeld in groepen en zonderden zich af onder begeleiding van een tafelvoorzitter om met elkaar van gedachten te wisselen en antwoorden te krijgen op de Hoe-vragen. Zo kwamen ze er snel achter dat al die kennis aan tafel veel handvatten gaf om mee verder te kunnen. De ene had met onderwerp x al ervaring en de ander kon over onderwerp y weer meer vertellen. Zo hielpen ze elkaar verder. Daarbij begeleidden de tafelvoorzitters het gesprek vanuit hun expertise.

Een ieder noteerde zijn of haar Hoe-vraag op een speciaal netwerkboekje van YesWeConnect. Deze ging vervolgens rond, zodat iedereen van de groep antwoord kon geven en zijn visitekaartje er in achter kon laten. Men ging naar huis met negen antwoorden en negen nieuwe contacten!

'Maar, hoe dan'-seminar - Hoe-vragen

Netwerkboekjes

De tafelvoorzitters tijdens het seminar waren Gerard Top (iWink), René Blokzijl (Dizain), Jurriaan Wentink (iWink), Robbert Klein Koerkamp (ZorgFocuz), Sander Bertus (ZorgpleinNoord) en Marjolein Munniksma (zelfstandig communicatieadviseur).
Nadien kon men verder in gesprek gaan met elkaar tijdens de borrel. Velen deden dit en wilden meer weten en elkaar beter leren kennen. Kennis en netwerken werden uitgebreid.

'Maar, hoe dan'-seminar - netwerkronde

Netwerkronde

'Maar, hoe dan'-seminar - netwerkronde

Netwerkronde

'Maar, hoe dan'-seminar - borrel

Borrelen met sushi

'Maar, hoe dan'-seminar - borrel

Napraten tijdens de borrel

Diensten

Concept
Organisatie
Communicatie
Marketing

Resultaat

Vergroten van betrokkenheid
Versterken klantrelatie
Verhogen naamsbekendheid
Vergroten zichtbaarheid

Wil jij ook?

Wil je ook een evenement en een waardevol contactmoment organiseren en heb je daar ondersteuning bij nodig? Wij helpen je graag! Neem contact op en wees welkom!

Onze goede gasten