Campagnes voor ledenbehoud en -werving i.o.v. Biblionet Groningen

Campagnes voor ledenbehoud en -werving i.o.v. Biblionet Groningen

Biblionet Groningen bedient ruim 100.000 bibliotheekleden. Nog sterker, de Groningse bibliotheken mochten het afgelopen jaar ruim 1,5 miljoen bezoekers verwelkomen. Een hele eer! Vanuit De Goede Gastvrouw ondersteun ik de marketingafdeling om de (nieuwe) leden een warm welkom te geven.

Biblionet Groningen

Logo Biblionet GroningenBiblionet Groningen is een stichting die provincie Groningen voorziet van leesinspiratie en -informatie. Ze helpt met lezen, in de breedste zin van het woord. Een doel dat de stichting in samenwerking met 22 Groningse gemeenten voor ruim 40 bibliotheken uitvoert.

Marketingcampagnes

Vanuit De Goede Gastvrouw ondersteun ik de marketingafdeling van de organisatie. Dat doe ik door samen met het marketingteam diverse projecten en campagnes te ontwikkelen en uit te voeren. Erg mooie opdrachten die in het teken staan van ledenbehoud, ledenwerving en de regionale doorvertaling van landelijke campagnes.

“Ik heb meer dan een jaar heel prettig met Evelien samengewerkt en ik hoop ook in de toekomst nog af en toe met haar te mogen werken. Evelien is een aanwinst voor het team en ze maakt zich de materie én de organisatie heel snel eigen. Ze komt met nieuwe, verfrissende inzichten en ze heeft creatieve ideeën. En als je iets aan Evelien overlaat, weet je in ieder geval dat je het met een gerust hart los kunt laten!”

– Lysbeth Post, Hoofd Marketing & Communicatie Biblionet Groningen

Een aantal van die campagnes zijn inmiddels succesvol afgerond, daarover lees je hieronder. Aan de rest werken we nog hard door. En voordat ik de afgeronde campagnes bespreek, wil ik Renate Meijering van RTRN bedanken voor het linken van mij met Biblionet Groningen en Lysbeth Post. Het heeft geresulteerd in een erg leuke samenwerking!

Ledenwervingscampagne Maand van het Spannende Boek 2015

In de maand juni hebben de bibliotheken als doel om misdaadliteratuur onder de aandacht te brengen van haar leden. Elk jaar heeft de campagne een ander thema, dit jaar was dat ‘Politieverhalen in boeken’.

Member-get-member

Facebook tournee mvhsb 201506Naast de regionale doorvertaling van de campagne, was het secundaire doel om leden te werven middels de campagne. Via een member-get-member-actie nodigden we de leden uit om een nieuw lid aan te dragen. Niet zomaar, maar door hem/haar ‘aan te geven’. Bij een succesvolle aangifte (lees; een nieuw lidmaatschap) ontvingen beide
partijen een themagerelateerde handdoek.

Themagerelateerde lezingen

Ter versterking van de campagne organiseerden we vier themagerelateerde lezingen verspreid over de provincie. Bijeenkomsten waar forensisch onderzoekers en schrijfster Marion Pauw de Bibliotheken bezocht.

Het resultaat is een aantal nieuwe leden en enthousiaste leden (met vrienden en kennissen) die de Bibliotheken bezochten voor de lezingen. In samenwerking met Lodi Design.

Verkiezingscampagne Beste Bibliotheek van Nederland 2015

facebook visuals-1Bibliotheek Oude Pekela werd dit jaar genomineerd voor de titel Beste Bibliotheek van Nederland 2015. Om te winnen nam zij deel aan een verkiezing waar ook de Bibliotheken van Gouda, Alkmaar, Apeldoorn, Amersfoort en Weert aan deelnamen.

Samen met het marketingteam hebben we een verkiezingscampagne ontwikkeld die aansloot bij de identiteit van Bibliotheek Oude Pekela. Daarin speelde de promotiefilm een belangrijke rol. Daar kwamen alle kenmerkende elementen van Bibliotheek Oude Pekela in naar voren.

Het startschot van de campagne was de premiere van de film in de Bibliotheek zelf. Vervolgens werd het stemmen op de Bibliotheek inside-out gepromoot middels een landingspagina stempekela.nl.

Helaas heeft Bibliotheek Oude Pekela niet gewonnen. Echter, voor de kleine omvang van de Bibliotheek heeft zij meer dan 10% van de stemmen opgehaald. Een knappe prestatie waarbij ze zelfs Alkmaar achter haar liet liggen. Daarnaast heeft de campagne erg veel media-exposure en interne trots (groot gelijk!) opgeleverd.

In samenwerking met Lodi Design en Time Star Media.

Loyaliteitscampagne Nederland Leest 2015

FBpost11_Campagne-NL-Leest_BioblionetNederland Leest is de grootste, landelijke leescampagne geïnitieerd door het CPNB. Tijdens de campagne staat één boek centraal dat door de Bibliotheken gratis wordt uitgedeeld aan haar leden. Een cadeau als dank voor het vertrouwen en met het doel om het te lezen en er samen over te praten. Een wens die in het verlengde ligt van het doel van Biblionet Groningen om de ontmoetingsfunctie van de Bibliotheken te stimuleren (en te promoten).

Het thema van het afgelopen jaar was ‘korte verhalen’. En extra bijzonder was het dat elke provincie haar eigen bundel met korte verhalen had, aangevuld met korte verhalen uit de regio. Geschreven door regionale schrijvers. Naast de promotie van de cadeaubundel, wilde Biblionet Groningen met de campagne ook haar ontmoetingsfunctie stimuleren. Want, leden kunnen voor meer dan alleen het lenen van boeken terecht in de Bibliotheek.

Banner7_Campagne-NL-Leest_Bioblionet

Zeer Korte Visites met regionale schrijvers

In lijn met het thema organiseerden we 12 Zeer Korte Visites in de Bibliotheken. Tijdens zo een Zeer Korte Visite gaf een regionale schrijver een korte voordracht uit de cadeaubundel, gevolgd door een bondige signeersessie. Met muzikale omlijsting van de regionale artiest. Ter promotie van de Zeer Korte Visites maakten we ook deze promofilm met Herman Sandman, gemaakt door Colin Mooijman.

De campagne is erg geslaagd. We ontvingen een grote groep leden (en potentiële leden) in de Bibliotheek die met elkaar én met de schrijver in contact kwamen.

In samenwerking met BRENDD., Colin Mooijman en Herman Sandman (die ook nog een paar blogs aan ons weidde).

Bibliotheek en De Goede Gastvrouw

Heel eerlijk, ik was even vergeten hoe veelzijdig de Bibliotheek was. Ik mocht ontzettend toffe opdrachten doen, campagnes met resultaat. Ze voelden als de kersen op de taart. Helemaal vanwege de enthousiaste en prettige samenwerking die ik had met het marketingteam; Lysbeth, Nienke, Aaf, Tine, Maya en Rozemarijn, bedankt!

En zoals ik al zei, onze samenwerking gaat gewoon door. We zijn alweer druk bezig met de bouw van een online mediaplatform en de doorvertaling van de corporate marketingstrategie.

Onze goede gasten