Blog

Wat doen je klanten online? Check de ‘Consumer Barometer’!

Wereldwijd gebruiken meer dan 3 miljard mensen het internet. Maar hoe doen al die mensen dat? Waarom gebruiken ze internet? Hoe vaak gebruiken ze het? Wanneer gebruiken ze het? Google onderzocht samen met onderzoeksbureau Kantar TNS onder meer dan 150.000 respondenten de interesses en het koopgedrag van consumenten over de hele wereld. De resultaten daarvan delen ze in de Consumer Barometer!

Internet over de hele wereld

De Consumer Barometer bestaat al even (sinds 2014), maar we brengen het toch nog even onder de aandacht. Simpel gezegd laat de Consumer Barometer zien hoe mensen over de hele wereld het internet gebruiken. Aan de hand van de vragen die aan de 150.000 respondenten zijn gesteld, is er toegang tot een schat aan informatie over vele verschillende onderwerpen. Als het ware heeft de Consumer Barometer twee startpunten:

  1. Je kunt zelf door de onderzoeksresultaten van Google browsen of;
  2. Zelf vragen samenstellen door middel van filters en deze loslaten op eerdergenoemde resultaten.

Deze startpunten presenteert Google aan de hand van:

  • Graph Builder – Hier staan de vragen die zijn gesteld aan de respondenten, met daarnaast de onderzoeksresultaten in een overzichtelijke grafiek. Er zijn maar liefst 88 vragen in drie categorieën: The Online & Multiscreen World, The Smart Shopper en The Smart Viewer.
  • Trended Data – Onder Trended Data vind je grafieken die het populairst zijn op Consumer Barometer. Dit kun je ook weer filteren op land, leeftijd en geslacht.
  • Audience Stories – Bij Audience Stories vind je voor vier verschillende doelgroepen hoe ze zich online gedragen. Deze vier doelgroepen zijn: Brand Advocates, Digital Moms, How-To-Video Users en The Millenials.
  • Curated Insights – Bij Curated Insights krijg je een mooi overzicht van actuele trends binnen de drie genoemde categorieën bij Graph Builder. Bij dit overzicht is er ook weer de mogelijkheid om filters toe te passen.

 

Alles op een rijtje

Moeilijk is het niet, maar de uitleg van de Consumer Barometer kost wel even tijd. In onderstaande video die Google maakte wordt het programma nog eens uitgelegd. Hierin worden ook voorbeelden gegeven. Goed om even te checken!

Voor- en nadelen

Na alle uitleg wil jij natuurlijk maar één ding weten: welke voordelen haal ik uit de Consumer Barometer? Goed nieuws, alle voor- en nadelen staan hieronder op een rijtje:

Voordelen

  • Het is inzichtelijk.
  • Het is interactief.
  • Het is gratis.
  • Elk resultaat is downloadbaar.

 

Nadelen

  • Het programma is alleen in het Engels (al is er wel de mogelijkheid om te filteren op Nederland én zijn er plannen om het programma te vertalen naar het Nederlands).
  • Het programma is alleen van belang voor business-to-consumer (B2C) marketing.
  • Het programma maakt het mogelijk om te filteren (wat heel fijn is), maar dit is niet heel specifiek. Je kan filteren op geslacht, leeftijd en land, maar daar blijft het bij.

 

Hulp nodig?

Wij helpen je graag om waardevolle klantcontactmomenten te creëren. Om dit te realiseren is de Consumer Barometer één van de perfecte tools die we kunnen inzetten. Op basis van de eerste (klant-)ervaringen kunnen we het klantrelatiemoment steeds verder optimaliseren tot een onvergetelijke klantervaring. Wees welkom en maak een afspraak!

Onze goede gasten