Blog

Ken jezelf, voordat je je klanten leert kennen.

Hoe goed ken jij je organisatie? Wat is de essentie van je merk? Past die bij de ambities van je klanten? Het merkmodel van Koos helpt je belangrijke aspecten van je merk te bepalen. Het resultaat is een duidelijke merkvisie die richting geeft aan de gehele organisatie en een consistentie merkbeleving van je klanten.

Wie ben je?

‘Houd eerst van jezelf, voordat je van iemand anders kunt houden.’ Een bekende uitspraak in een veelal persoonlijke context, maar ook in de zakelijke context komt de uitspraak van pas. Want, om je klanten goed te leren kennen en voor hun van meerwaarde te zijn, is het noodzakelijk dat je jezelf ook leert kennen.

‘Houd eerst van jezelf, voordat je van iemand anders kunt houden.’

Wie zijn wij?

Een organisatie vorm je niet alleen en een merk al helemaal niet. Alle medewerkers zijn daarbij betrokken. Daarom is het goed om met een representatieve groep medewerkers (en eventueel andere stakeholders) je merkmodel in te vullen. Hiermee creëer je niet alleen draagvlak, maar kom je ook de interne waarden met elkaar overeen.

Merkmodel invullen

Er zijn veel verschillende merkmodellen te gebruiken om je merkessentie te bepalen. Een model waar wij de voorkeur aan geven is het merkmodel van Buro Koos. Om het model in te vullen stel je het team de volgende vragen. Beantwoord de vragen met de belangrijkste aspecten van je merk.

  • Wat is onze persoonlijkheid?
  • Wat is onze ambitie?
  • Wat is onze achtergrond?
  • Wat is ons aanbod?
  • Wat is onze merkessentie?

 

Merkmodel samenvatten

Zodra het team alle vragen beantwoord heeft, maak je per onderdeel een korte en bondige samenvatting. Samen vormen alle onderdelen jouw merkmodel, de essentie van je merk.

Merkmodel De Goede GastvrouwLaat jezelf zien!

Het merkmodel geeft je snel merkinzicht en een sterke merkvisie. Nu is het zaak om het model zo goed mogelijk door de gehele organisatie heen te laten zien. Zodanig dat iedereen het model gaat gebruiken in alles wat ze doen. Van het versturen van een e-mail tot het verlenen van een dienst. Op die manier krijg je een duidelijke, consistentie merkbeleving in alles wat je doet.

Hulp nodig?

Wij helpen je graag om jouw merkmodel in te vullen. Daardoor ontstaat er een gemeenschappelijk doel, draagvlak en consistentie in je dienstverlening. Wees welkom en maak een afspraak.

Onze goede gasten