Blog

Je klantrelatie verbeteren met de Empathy Map

Hoe goed ken jij je klanten? Waar liggen ze wakker van? Wat zijn hun grootste belemmeringen? De Empathy Map van Xplane geeft je een beter begrip van je klanten. Het helpt je waardepropositie te versterken, je bereik onder klanten te vergroten en je klantrelatie te verbeteren.

Organisatiegericht vs. Klantgericht

Je bent dagelijks bezig met de verkoop van je product en/of het verlenen van je dienst. Vanuit welk perspectief doe je dat? Vanuit de organisatie of vanuit de klant? Door het perspectief van je klanten aan te nemen, kun je je dienstverlening nog effectiever en efficiënter inrichten. De Empathy Map helpt je om tot dat perspectief te komen.

 

Organisatiegericht denken Klantgericht denken
Wat kunnen we aan klanten verkopen? Welke taken moeten onze klanten gedaan krijgen en hoe kunnen wij daarbij helpen?
Hoe kunnen we klanten het meest efficiënt bereiken? Welke aspiraties hebben onze klanten en hoe kunnen we hen helpen daaraan te voldoen?
Welke relaties moeten we opbouwen met klanten? Hoe worden onze klanten het liefst aangesproken? Hoe passen we als bedrijf het beste in hun routines?
Hoe kunnen we geld verdienen aan onze klanten? Wat voor relatie verwachten onze klanten dat we met hen opbouwen?
Voor welke waarden zijn klanten echt bereid om te betalen?

Hoe werkt de Empathy Map?

  1. Bepaal de klantsegmenten die je wil bedienen. Om klantsegmenten te bepalen groepeer je je klanten in verschillende klantsegmenten met gemeenschappelijke behoeften en gedragingen.
  2. Kies drie veelbelovende klantsegmenten uit en selecteer één klantsegment voor het maken van je eerste klantprofiel met de Empathy Map.
  3. Maak een schets van de Empathy Map op een whiteboard, een flip-over of een groot vel papier. Of vul de Empathy Map online in.
  4. Geef je klant/het klantsegment een naam en demografische kenmerken. Hoe oud is ze? Waar woont ze? Met wie woont ze?
  5. Stel nu een klantprofiel op van het nieuw benoemde klantsegment.

Hoe formuleer je een klantprofiel?

Om een klantprofiel op te stellen, stel je per klantsegment de volgende zes vragen:

  • Wat ziet zij? – Beschrijf wat de klant ziet in haar omgeving.
  • Wat hoort zij? – Beschrijf hoe de omgeving de klant beïnvloedt.
  • Wat denkt en voelt zij echt? – Probeer een beeld te schetsen van wat er in het hoofd van je klant omgaat.
  • Wat zegt en doet zij? – Stel je voor wat je klant zou kunnen zeggen of hoe zij zich in het openbaar zou kunnen gedragen.
  • Waar zit haar pijn? – Wat zijn de grootste frustraties van je klant?
  • Wat wint zij? – Wat wil of moet de klant echt bereiken?

Klantprofielanalyse De Goede Gastvrouw

En dan?

Het doel van de Empathy Map is een gezichtspunt van het klantsegment te creëren en op basis daarvan je dienstverlening in te richten. Lossen je echte klantproblemen op? Zouden je klanten daar voor willen betalen? Hoe zouden ze het liefst bereikt willen worden? De Empathy Map geeft je een beter begrip van je klanten, helpt je waardepropositie te versterken, je bereik te vergroten en – last but not least – je klantrelatie te verbeteren.

Hulp nodig?

Wij helpen je graag om je klantprofielen op te stellen. Samen met jou, je medewerkers én bij voorkeur ook samen met je klanten. Door gezamenlijk aan de slag te gaan met je merk ontstaat er een gemeenschappelijk doel, draagvlak en stimuleer je de binding met je organisatie. Wees welkom en maak een afspraak.

Onze goede gasten